قهر پاییزی آسمان با کشاورزان بوشهری

به گزارش وبلاگ استش، خبرنگاران/بوشهر بحران آب و کم آبی چاه های کشاورزی از یک طرف، پیش بینی پاییز گرم و کم باران از سوی دیگر خبر از روزهای سخت پیش رو کشاورزان بوشهری می دهد.

قهر پاییزی آسمان با کشاورزان بوشهری

سال هاست که کشور با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می نماید. بوشهر هم که به خودی خود استانی گرم و کم باران است به حتم روزهای سختی تری را پیش رو خواهد داشت.

افزایش دما، کاهش بارش

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر در گفت وگو با وبلاگ استش اظهار کرد: بیشتر مدل های اقلیمی نشان می دهد بارش های این استان در فصل پاییز سال جاری کمتر از میانگین بلندمدت و شرایط دمایی از میانگین بلندمدت بیشتر خواهد بود به طوری که در ماه های مهر و آبان نیم تا یک درجه افزایش دما را شاهد خواهیم بود.

زهرا راستگو ادامه داد: طبق نقشه های پیش بینی فصلی که در ماه سپتامبر صادر شده است حدود 40 تا 50 درصد کاهش بارندگی در فصل پاییز برای استان بوشهر را شاهد خواهیم بود که البته با نزدیک تر شدن به تغییر فصل پیش بینی ها دقیق تر می گردد و احتمال اینکه پیش بینی ها تغییر کند وجود دارد.

وی توضیح داد: در آذر بی هنجاری مثبت بیشتر می گردد به طوری که در سواحل نیم تا یک درجه و در شرق استان بوشهر که منطقه ها مرتفع استان بوشهر محسوب می گردد حدود یک تا دو درجه افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت را شاهد خواهیم بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر اظهار داشت: مطابق اقلیم استان بوشهر تا نیمه آبان بارندگی پاییزی و سیستمی نداریم و بارش ها همرفتی هستند، اما بارش های سیستمی استان بوشهر اغلب از نیمه آبان به بعد آغاز می گردد در طول این سال ها بیشتر بارندگی مربوط به آذر بوده است.

راستگو اعلام کرد: میانگین بلندمدت بارش پاییزی در استان بوشهر 98.8 میلی متر بوده است و به تفکیک در مهر 1.5 میلی متر، آبان 32 میلی متر و آذر 65.3 میلی متر در این استان بارندگی داشته ایم.

وی اضافه کرد: میانگین بارش سال زراعی در استان بوشهر 160.3 میلی متر بوده است که در مقایسه با بلندمدت 34درصد معادل 83 میلی متر کاهش داشته است، اما نسبت به پارسال 54درصد کاهش داشته ایم.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر یادآور شد: رژیم بارشی استان بوشهر در 10 سال اخیر نشان داده است که بیشتر بارش ها خسارت زا هستند برای مثال شاید میانگین بارندگی ما در فصل پاییز در یک بارش خلاصه گردد و این بارش های رگباری که حجم زیادی از بارش در مدت زمان کوتاه می تواند خسارت زا باشند.

تازیانه خشکسالی بر پیکر کشاورزی بوشهر

به گزارش وبلاگ استش از آنجا که آمارها نشان می دهد که کشاورزی، 90 درصد، مصارف خانگی 8 درصد و صنعت و معدن 2 درصد از آب کشور را مصرف می نماید.پس بخش کشاورزی بیش از هر بخش دیگری از این بحران متاثر خواهد شد.

کشاورزی استان بوشهر رونقی زیادی دارد، از لحاظ نوع محصولات و روش های فراوری به دو قسمت محصولات زراعی و درختی تقسیم می گردد: مهمترین محصولات زراعی این منطقه عبارت اند از: گندم و جو آبی و دیم، تنباکو، پیاز، کنجد، سبزی، صیفی و نباتات علوفه ای. حدود 25 درصد از کل اراضی استان قابل زراعت است.

استان بوشهر با داشتن آب و هوای گرمسیری آن، امکان پیش رس کردن محصول، زیاد بوده و این عوامل در برداشت گوجه فرنگی و بادمجان استفاده می گردد. شهرستان های دشتستان، گناوه، دشتی و تنگستان به ترتیب مراکز مهم زراعی در این استان به تعداد می فرایند.

بیشترین باغ های منطقه را نخلستان ها تشکیل می دهند. در بعضی نقاط استان باغ های محدود و کوچک مرکبات به صورت پراکنده وجود دارد.

بوشهر، قطب فراوری گوجه فرنگی خارج از فصل (کشت پاییزه) است از این رو محصولات کشاورزان بوشهری در این فصل با بحران جدی ای روبه رو خواهند بود.

بیمه، مرهمی بر درد کشاورزان در پاییز 1400

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت وگو با وبلاگ استش با اشاره به اعلام هشدارهای هواشناسی مبنی بر کاهش نزولات جوی در پاییز سال جاری اظهار کرد: بیش از 22 محصول استراتژیک کشاورزی در چتر حمایتی بیمه قرار دارند و لازم است بانک کشاورزی با استقرار کارگزاران بیمه در شهرستان ها، کشاورزان را در بیمه کردن محصولات ترغیب نمایند.

خسرو عمرانی اضافه کرد: تنها راه یاری به کشاورزان خسارت دیده، فقط به وسیله بیمه امکان پذیر خواهد بود و در سال زراعی جاری خرید تضمینی محصولات از سوی دولت منوط به بیمه بودن محصول شده است.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان هم گفت: از سال گذشته تا به امروز بابت خسارت های وارده در بعضی زیر بخش های کشاورزی، بیش از 260میلیارد ریال غرامت به حساب بیمه گذاران خسارت دیده در سطح استان بوشهر واریز شده است

حسینی پناه با توجه به تغییرات اقلیمی و آب وهوایی و تدوام خشکسالی در استان، خواهان تحت پوشش قرار گرفتن کامل محصولات کشاورزی به ویژه کشت های پاییزه و کشت های قرار دادی شد.

توسعه کشاورزی منطقی نیست

اگر چه عده ای اصرار بر توسعه کشاورزی در منطقه ها خشک و کم آب کشور دارند، چرا که معتقدند کشاورزی تنها راه تامین امنیت غذایی در کشور است اما کارشناسان معتقدند توسعه کشاورزی در شرایط خشکسالی و بی آبی به هیچ اسم منطقی نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن هیدرولوژی ایران با تاکید بر اینکه کشور ایران در یک منطقه خشک واقع شده است، اسم کرد: خشکی ویژگی آب و هوایی این کشور و از هزاران سال قبل خشکی بر این منطقه حاکم بوده است، اگر بخواهیم بیش از ظرفیتی که آب و هوای خشک اجازه می دهد کشاورزی و از اراضی بهره برداری و یا فرصت شغلی ایجاد کنیم، قطعا این توسعه پایدار نخواهد بود و شنماینده است.

روح الله فتاحی اضافه کرد: در سال هایی مانند سال جاری که با خشکسالی روبرو شده ایم، اگر اتکا در معیشت بر کشاورزی باشد، به حتم با مسائل بسیاری روبرو خواهیم شد و هیچ راه چاره اساسی برای آن وجود ندارد، زیرا نمی توانیم یک منطقه خشک را به منطقه مرطوب تبدیل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قهر پاییزی آسمان با کشاورزان بوشهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهر پاییزی آسمان با کشاورزان بوشهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید