خطر بلایای طبیعی برای ساکنان آفریقا در پی ذوب یخچال های طبیعی

به گزارش وبلاگ استش، آژانس آب و هوایی سازمان ملل متحد روز گذشته (سه شنبه) هشدار داد که یخچال های طبیعی آفریقا طی دو دهه از بین خواهند رفت و این امر باعث روبرو شدن 118 میلیون فقیر با خشکسالی، سیل یا گرمای شدید خواهد شد و بعلاوه تغییرات آب و هوایی نیز می تواند تا اواسط قرن جاری باعث کاهش سه درصد از فراوری ناخالص داخلی این قاره گردد.

خطر بلایای طبیعی برای ساکنان آفریقا در پی ذوب یخچال های طبیعی

به گزارش وبلاگ استش، آخرین گزارش سازمان دنیای هواشناسی (WMO) درباره شرایط آب و هوای قاره آفریقا با همکاری سازمان های اتحادیه این قاره، تصویری هولناک از ناتوانی قاره آفریقا برای سازگاری با فجایع آب و هوایی پی در پی ترسیم می نماید.

بر اساس یک سری داده، سال 2020 میلادی رکورد سومین سال گرم آفریقا در تاریخ بوده به طوری که 0.86 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دما در سه دهه منتهی به سال 2010 بوده است. هرچند این منطقه عمدتا کندتر از منطقه ها معتدل با عرض جغرافیایی بالا، گرم شده اما تأثیر آن هنوز مخرب است.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان دنیای هواشناسی در این باره گفت: کوچک شدن سریع آخرین یخچال های طبیعی به جای مانده در شرق آفریقا که انتظار می رود در آینده نزدیک به طور کامل ذوب شوند، خطر تغییر غیرقابل برگشت در سیستم زمین را نشان می دهد.

بر اساس پیش بینی های اجرا شده، هر سه میدان یخی گرمسیری آفریقا از جمله کلیمانجاروی تانزانیا، کوه کنیا در کنیا و روانزوریسِ اوگاندا تا دهه 2040 از بین خواهند رفت.

ژوزفا ساکو، کمیسر کشاورزی اتحادیه آفریقا نیز بیان کرد که در صورت عدم انجام اقدامات مناسب، بر اساس تخمین ها علاوه بر این تا سال 2030 میلادی، 118 میلیون نفر از مردم بسیار فقیر (با عایدی کمتر از 1.90 دلار در روز) در معرض خطر خشکسالی، سیلاب و گرمای شدید قرار خواهند گرفت.

آفریقا که تنها کمتر از چهار درصد اندازه انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا را تشکیل می دهد، مدت هاست که انتظار می رود تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرد. در حال حاضر نیز زمین های زراعی در آفریقا مستعد خشکسالی هستند، بسیاری از شهرهای بزرگ آن نواحی ساحلی را احاطه نموده اند (که به علت بالا آمدن سطح دریاها با خطر سیلاب های ساحلی روبرو هستند) و بعلاوه فقر گسترده، سازگاری مردم را با شرایط محیط زیست شان را سخت می نماید.

در این گزارش آمده است که علاوه بر تشدید خشکسالی در قاره ای که به شدت به کشاورزی وابسته است، سیل های گسترده ای نیز در شرق و غرب آفریقا طی سال 2020 به ثبت رسیده و این در حالی است که هجوم ملخ ها به ابعاد تاریخی و بی سابقه نیز در آفریقا که از یک سال قبل شروع شده بود، همچنان ویران کننده بوده است.

این گزارش بعلاوه تخمین زده است که آفریقای سیاه باید 30 تا 50 میلیارد دلار یا 2-3 درصد از فراوری ناخالص داخلی را هر ساله برای سازگاری با بعضی عواقب ناشی از تغییرات اقلیمی هزینه کند تا از دیگر عواقب بدتر آن جلوگیری گردد.

به گزارش وبلاگ استش به نقل از الشرق الاوسط، تخمین زده می گردد که 1.2 میلیون نفر بر اثر وقوع طوفان و سیلاب در سال 2020 آواره شدند، که این آمار تقریباً دو و نیم برابر افرادی است که به علت درگیری ها در همان سال خانه های خود را ترک کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خطر بلایای طبیعی برای ساکنان آفریقا در پی ذوب یخچال های طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بلایای طبیعی برای ساکنان آفریقا در پی ذوب یخچال های طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید