راهیان نور باید به مجموعه های مردمی بازگردد

به گزارش وبلاگ استش، خبرگزاری خبرنگاران-نشست راهیان نور: تجربه گردشگری تعالی بخش در دومین روز پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار گردید.

راهیان نور باید به مجموعه های مردمی بازگردد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ استش به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، مسئول هیات اندیشه ورزی راهیان نور با اشاره به گردشگری معنوی گفت: هر کشوری برای این نوع گردشگری از نام متفاوتی استفاده می نماید و معمولا از آن به عنوان گردشگری ترکیبی نام برده می گردد. این نوع گردشگری، یکی از انواع گردشگری موردتوجه در سراسر دنیاست.

مهدی قاسمی ادامه داد: متاسفانه این نوع گردشگری از اصالتش که اصالت مردمی بوده، خارج شده است. یکی از بزرگ ترین آفت های گردشگری تعالی بخش این است که به گروه ها، و حزب ها وابسته گردد. چون این نوع گردشگری فراتر از این سیاست هاست، ولی متاسفانه در حال حاضر این نوع گردشگری در کشور بسیار به نهاد های حکومتی وابسته شده و آن را عقب نگه داشته است. در حالی که پیش از این، گردشگری تعالی بخش بسیار جوششی بود و خود مردم گرداننده آن بودند، ولی بعد از مدتی که از آن ها استقبال شد، نهاد های حکومتی به جای اینکه تسهیل گری انجام دهند، به سمت تصدی گری آمدند.

قاسمی با اشاره به این نوع گردشگری در کشور آلمان شرح داد: بگذارید برایتان مثالی بزنم، در کشور آلمان به این نوع گردشگری، گردشگری سیاه یا جنگ هم گفته می گردد، ولی جالب این است که در آنجا حتی از کوچک ترین آسیب هایی که از جنگ جهانی دوم به جا مانده است، حفاظت می گردد. مثلا دیوار هایی که جای ترکش دارند، قاب گرفته شده اند تا توجه بازدیدنمایندگان را جلب نمایند، ولی متاسفانه ما در ایران توجهی به حفظ و نگهداشت این یادمان ها نداشته ایم. در کنار این مساله، نوع برگزاری گردشگری راهیان نور است که بازدیدی شده و نوع بازدیدی از تاثیرگذاری این نوع گردشگری کاسته است، چون شما وقتی از موزه ای بازدید می کنید، با چیز هایی که می بینید، درگیر نمی شوید. ولی جریان راهیان نور، یک جریان پویا و فعال است.

او ادامه داد: ما به این نتیجه رسیده ایم که اگر راهیان نور در جایگاه خودش قرار بگیرد، می تواند دوباره مطرح گردد، یعنی اینکه افراد در داستان ها و برنامه های اجرایی قرار گیرند و حتی در بازسازی بعضی عملیات ها مشارکت نمایند.

قاسمی با اشاره به تاثیر گردشگری معنوی گفت: نگاه بازدیدی به مروز زمان تکراری می گردد و ارزش و تاثیر خود را از دست می دهد. در حالی که در جریان تجربه زیارت یا راهیان نور تحولات بسیاری در انسان های مختلف اتفاق افتاده است که ما در انتقال آن کوتاهی نموده ایم. حتی افراد خارجی هم تحت تاثیر این جریان قرار گرفته اند. ولی متاسفانه بهره برداری ما از این جریان بسیار کم است. ما احتیاج به تحولات اساسی داریم. در مرحله اول باید این جریان به دامان مجموعه های مردمی بازگردد و در مرحله دوم، متاسفانه از راهیان نور تنها از اواسط اسفند تا اواسط فروردین بهره برداری می گردد، در حالی که این منطقه ظرفیت فعالیت در مدت زمان بیشتری دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "راهیان نور باید به مجموعه های مردمی بازگردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهیان نور باید به مجموعه های مردمی بازگردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید