خبرنگاران وزیر فرهنگ انگلیس مردم را به خرید روزنامه فراخواند

به گزارش وبلاگ استش، تهران-خبرنگاران- وزیر فرهنگ انگلیس از مطبوعات با عنوان چهارمین نیروی خدمات در شرایط فوق العاده یاد کرد و از مردم خواست تا با خرید روزنامه در دوره بحران کرونا، به سرپا ماندن این رسانه یاری نمایند.

خبرنگاران وزیر فرهنگ انگلیس مردم را به خرید روزنامه فراخواند

به گزارش ایندیپندنت، اولیور دودن (Oliver Dowden) وزیر فرهنگ دولت انگلستان در یادداشتی با اعتراف به آن که همه گیری ویروس کرونا بزرگترین بحران وجودی را در تاریخ مطبوعات ایجاد نموده است، مردم را به خرید روزنامه در روزهای قرنطینه تشویق کرد.

این مقام انگلیسی همچنین به کمرنگ شدن تبلیغات مندرج در نسخه های کاغذی و الکترونیک روزنامه ها، در فشار اقتصادی بی سابقه ای که به مطبوعات این کشور وارد شده است اشاره و بیان کرد که به 100 مورد از بزرگترین برندهای تجاری در انگلستان دستور داده است تا سیاست موسوم به مسدود کردن تبلیغات (ad-blocking) را کنار بگذارند و در این باره تجدیدنظر نمایند. بر طبق این سیاست، کمپانی ها اجازه نمی دهند تا تبلیغات برند آن ها در کنار مقالات خبری در باب موضوعات خاص، از جمله اخبار مربوط به کووید-19، منتشر گردد. همین امر باعث شده است تا مطبوعات انگلیسی بخش عمده درآمد خود را که از راه تبلیغات تامین می شد، از دست بدهند و با مسائل اقتصادی روبه رو شوند.

مقاله دودن پس از آن در مجله تایم منتشر شد که دو مورد از بزرگترین ناشران مطبوعاتی انگلستان ناچار شدند برای مدیریت بحران به کاهش دستمزد کارکنانشان متوسل شوند.

دیلی میل (DailyMail) و جنرال تراست (General Trust) که صاحب روزنامه هایی چون میل (Mail) و مترو (Metro) است، دستمزد تمام کارکنانی را که سالانه بالای 40 هزار پوند حقوق می گرفتند، کاهش داده اند و انتشارات مطبوعاتی ریچ (Reach) که صاحب روزنامه هایی چون میرر (Mirror) و اکسپرس (Express) است نیز چون صدها روزنامه محلی دیگر، دستمزد تمام کارکنان خود را دستکم تا 10 درصد پایین آورد.

نزدیک به دو دهه است که زمزمه هایی از به سرانجام رسیدن دوره چاپ کاغذی روزنامه و مجلات در انگلستان به گوش می رسد، اما آنطور که از شواهد پیداست، این بار همه گیری کرونا تیر خلاص را به این صنعت خواهد زد.

این روزها در انگلستان آمار چاپ روزنامه ها به دلیل مسائل مربوط به توزیع که عمدتا از تعطیلی گسترده فروشگاه های خرده فروشی نشات می گیرد، تا حد چشمگیری کاهش پیدا نموده و ابعاد نسخه های چاپی نیز به دلیل پایین آمدن آمار تبلیغات، کوچکتر شده است. به طور مشابه، بسیاری از مجلات نیز از انتشار نسخه چاپی شماره های خود دست برداشته و به چاپ دیجیتال روی آورده اند.

اگرچه ناشرین در اعلامیه های رسمی خود تاکید می نمایند که این اقدامات محدود به دوره شیوع کرونا بوده و موقتی است، دلایلی وجود دارد که نشان می دهد بعضی از این تغییرات دائمی خواهند بود. شیوع کرونا ممکن است نقطه عطفی در تاریخ 380 ساله مطبوعات در انگلستان باشد و صنعت چاپ اخبار با جوهر بر روی کاغذ در این کشور هیچگاه نتواند پس از این همه گیری بار دیگر سرپا گردد.

همه گیری کرونا نه تنها مطبوعات بلکه دیگر بخش های فرهنگ و هنر دنیا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از گالری های هنری برای ادامه فعالیت خود به یاری های اقتصادی و پول حاصل از فروش نقاشی ها وابسته هستند. این که شیوع کرونا مردم دنیا را خانه نشین نموده است، به این معناست که درآمد حاصل از فروش بلیت و محصولات هنری برای این گالری ها به طور قابل توجهی کاهش یافته و آینده فعالیت آنها به خطر افتاده است.

علاوه بر این، بحران کرونا همچنین باعث لغو یا تعلیق بعضی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی و هنری دنیا از جمله فستیول فیلم کن و جشنواره موسیقی و هنر کواچلا شده است. اگرچه مهار این ویروس باید اولویت اول دنیا باشد، اما پیامدهای ناشی از آن بر صنعت های چون رسانه و فرهنگ مدت ها پس از برطرف این بحران نیز حس خواهند شد.

در ایران نیز در روزهای گذشته، روزنامه های چاپی نوسانی را در فرایند حرفه ای خویش پشت سر گذاردند که به گفتۀ اهالی رسانه و متخصصان خبر از آغاز فعالیت مطبوعات در ایران بی سابقه بود دلیل آن هم چیزی نبود جز تعطیلی یک هفته ای روزنامه ها و نشریات کاغذی برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا. این تعطیلی البته حرف وحدیث ها و واکنش های متعددی را از سوی اهالی رسانه و فعالان حوزه روزنامه و روزنامه نگاری برانگیخت؛ واکنش هایی که بعضاً از این جریان استقبال نموده و حتی استمرار آن را حرکتی در راستای عمل در شرایط مقتضی و کاهش هزینه های روزنامه نگاری عنوان می کردند و از سوی دیگر واکنش هایی که حقیقتاً دل مشغولی و دل نگرانی های صاحب نظران را از باب بیکار شدن فراوری و توزیع نمایندگان روزنامه ها بازتاب می داد.

درنهایت دل مشغولی و دغدغه های روزنامه نگاران و مخالفان توقف چاپ کاغذی روزنامه ها به نتیجه رسید و فرایند چاپ کاغذی مطبوعات از 23 فروردین از سر گرفته شد. فرایندی که مقرر شده است تا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و توجه به توصیه های متخصصان سلامت، بار دیگر رسانه ها را همردۀ سایر مشاغلی که این روزها جریان دارند و به مردم خدمت رسانی می نمایند، قرار دهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وزیر فرهنگ انگلیس مردم را به خرید روزنامه فراخواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر فرهنگ انگلیس مردم را به خرید روزنامه فراخواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید