سومین نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران؛ گزارش اختصاصی خبرنگاران

به گزارش وبلاگ استش، با توجه به نزدیکی ایام نوروز 96 و سال نو و احتیاج به تامین خوراکی های این ایام، بخش بزرگی از تولیدات نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر ایران، در راستای محصولات مورد احتیاج مردم برای عید و فرصتی برای تمامی روستاییان و عشایران و تولیدکنندگان داخلی کشور برای ارایه محصولات خوب و ارگانیک و معرفی این توانمندی ها برای ایرانی ها و امکان فروش آن ها بوده است.

سومین نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران؛ گزارش اختصاصی خبرنگاران

جامعه روستایی و عشایری کشور ضمن ایفای نقش فراوری محصولات کشاورزی و دامی، مسئولیت خطیر حفظ امنیت غذایی کشور را عهده دار است. بنابراین بهره مندی از استعدادها و ظرفیت های متنوع بالقوه روستایی و عشایری می تواند به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به کار آید.

محصولات متنوع به ویژه در زمینه (صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی) معرفی روستاهای نمونه به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و شرایط مشابه، معرفی جاذبه های فرهنگی، طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر، استعدادهای جوان و کارآفرین، ایجاد ارتباط دو سویه شهر نشینان با روستاییان و عشایر، برقراری ارتباط تجاری بین فراوریکنندگان و مصرف کنندگان (با ایجاد تقاضای نو و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و فراوریات این منطقه ها) و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری از اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر است.

اهداف برگزاری نمایشگاه

آگاهی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیت ها و پتانسیل های موجود در منطقه ها روستایی و عشایر، ظرفیت این منطقه ها در فراوری محصولات متنوع به ویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی

معرفی روستاهای نمونه و معرفی آن ها به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و شرایط مشابه

معرفی جاذبه های فرهنگی (از قبیل آداب و رسوم، بازی های بومی، پوشش های محلی، غذاها و…)، جاذبه های طبیعی و گردشگری

معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و… در منطقه ها روستایی و عشایری

معرفی دارائی های معنوی، دارائی اقتصادی و فیزیکی

ایجاد ارتباط دوسویه بین شهرنشینان با روستائیان و عشایر

برقراری ارتباط تجاری فی ما بین فراوری کنندگان و مصرف کنندگان با ایجاد تقاضاهای نو و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و فراوریات این منطقه ها

تقویت روحیه خود باوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری

در این بین با رونق فراوری، ضمن افزایش عایدی برای روستائیان و عشایر به تدریج با توسعه ارتباط بین گروه های همکار، خوشه ها و زنجیره های فراوری در این منطقه ها شکل گرفته که موجب افزایش اشتغال و کاهش هزینه های مصرف کنندگان خواهد شد.

تعریف جامعه هدف

جامعه هدف در این نمایشگاه آحاد مردم بویژه جامعه شهری، فراوریکنندگان و مصرف کنندگان، سرمایه گذاران، اصناف و تجّار بود.

این نمایشگاه از 14 بخش به نام های نمایشگاه معرفی توانمندی های روستایی شهرستانی و استانی، نمایشگاه نوآوری ها و اید ه های نو، روستای نمادین، چادرهای عشایری، نمایشگاه عملکرد دستگاه ها و سازمان ها، سرزمین ما، بخش بین الملل، نمایشگاه عرضه فراوریات و محصولات، کارگاه آموزشی، نمایشگاه عکس و فیلم، محوطه بازی کودک، سن مراسم آیینی، چایخانه و سفره خانه سنتی تشکیل شده است. پلان جانمایی و ترتیب بخش ها بر اساس فضاها و سالن ها در نمایشگاه بین المللی به درستی جانمایی شده بود.

در بخش روستای نمادین و ایل نمادین یعنی (چادرهای عشایری) المان هایی از خانه روستایی - فضای سبز - درخت - گل - احشام - تنور - چاه آب- چوپان - اهالی روستا - بوی دود و خاک - لباس محلی روستایی - سفره روستایی، موسیقی روستا - مراسم و آداب و سنن روستایی به نمایش عایدی.

بخشی از نمایشگاه برای نمایش بخش کوچکی از زندگی عشایری با مسئولیت سازمان امورعشایر ایران انواع چادرهای عشایری اقوام و اقلیم های مختلف ایران نمایش داده می گردد. محصولات، فراوریات و توانمندی های خاص عشایر نیز در این بخش ارائه و به زیبایی به نمایش عایدی.

امید است که با توجه بیش از پیش به این مقوله و با اجرای نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی در این زمینه بتوان گام بزرگ تری را در راستای حمایت از روستاییان و عشایر کشور و نیز مصرف محصولات داخلی و تهیه مواد و صنایع مورد احتیاج از فراوریکنندگان داخلی از هموطنانمان به نمایش گذاشته و رژیم غذایی مان را به سمت محصولات ارگانیک فراوری داخل سوق دهیم.

منبع: کجارو

به "سومین نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران؛ گزارش اختصاصی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران؛ گزارش اختصاصی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید