77 درصد معاملات کشور سوداگرایانه است

به گزارش وبلاگ استش، یک کارشناس مالی گفت: 77 درصد معاملات کشور سوداگرایانه است و این در حالی رخ می دهد که این مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از 180 کشور جهان به درستی صورت می گیرد.

77 درصد معاملات کشور سوداگرایانه است

به گزارش وبلاگ استش به نقل از وبلاگ استش، اقتصادیات بر عایدی سرمایه یا (CGT (Capital Gains Tax بدین معناست که دولت بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری در تملک دارایی های سرمایه ای اقتصادیات وضع می نماید. به عبارت ساده تر اقتصادیات بر عایدی سرمایه نوعی از اقتصادیات محسوب می گردد که بر سود ناشی از انتقال اموال غیرمولد اعمال می گردد.

یکی از راهکارهای کاهش سود بازارهای موازی اخذ اقتصادیات، مخصوصأ اقتصادیات بر سود سرمایه است. با اتخاذ این اقتصادیات درصدی از ما به التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن و… توسط دولت در قالب اقتصادیات دریافت می گردد؛ بنابراین با افزایش هزینه سرمایه گذاری در بخش های غیرمولد، جذابیت سرمایه گذاری در این بازارهای موازی کاهش می یابد.

به طور مثال در حوزه املاک و مستغلات به عنوان یکی از سودآورترین بازارهای موازی، این نوع اقتصادیات در شکل اقتصادیات بر خانه های دوم و بیشتر جهت کنترل سوداگری و نیز جلوگیری از شکست بازار سال ها است که در بسیاری از کشورها اخذ می گردد.

بهزاد خسروی، کارشناس اقتصادی، در مورد اقتصادیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: در اصل عایدی سرمایه به معنای اختلاف بین خرید دارایی, هزینه نگهداری برخی از دارایی و قیمت فروش آن دارایی است. اقتصادیات عایدی بر سرمایه به عنوان درصدی از عایدی سرمایه به حساب می آید. در ادامه باید گفت اقتصادیات بر عایدی یا منفعت سرمایه براین فرض راسخ است که در آمد مورد انتظار که در زمان فروش دارایی ها بدست می آید بیش تر از مبلغی باشد که آن سرمایه را خریداری نموده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه نمود: معمولا آن دسته از دارایی ها که صرفا برای انجام فعالیت شغلی در فرآیند کسب و کار هایی که از آن ها اقتصادیات می گیرند د این گونه از اقتصادیات ها شامل حال آن ها نمی گردد.

او در پاسخ به این سوال که علت اصلی اخذ اقتصادیات برعایدی سرمایه چیست؟ تاکید نمود: خوب است بدانیم که اخذ اقتصادیات عایدی بر سرمایه برای تحقق چند عامل صورت می گیرد نخست در جهت ایجاد عدالت اجتماعی در قالب عدالت اقتصادیاتی, دومین عامل برای انسجام پایه های اقتصادیاتی است, سومین مورد جلوگیری از فرار اقتصادیاتی ودر آخر کنترل سوداگری های اقتصادی در سطح جامعه است.

  • 77 درصد معاملات کشور سوداگرایانه است

خسروی در پاسخ به این سوال که بحث اخذ اقتصادیات بر سرمایه از چه سالی در کمیسیون مجلس مطرح شد؟ توضیح داد: این مسئله از سال 1393 در کشورمطرح شد و پس از دوبار مطرح شدنش در کمیسیون اقتصادی مجلس به دلایل مختلفی در سطح کشور به اجرا در نیامد که در جهت این موضوع می توان به اعتراضات اصناف مربوطه وعدم جدیت خود اعضا موجود اشاره نمود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: 77 درصد حدود از معاملاتی که در کشور صورت می گیرد از نوع سوداگرایانه است و این در حالی رخ می دهد که که این پایه اقتصادیاتی در بیش از 180 کشور جهان در جهت جلوگیری از تخلفات اقتصادی به درستی صورت می گیرد.

وی اضافه نمود: در ادامه اگر ما اقتصادیات برعایدی سرمایه را که در قالب اقتصادیات بر درآمد هاست جدا بخواهیم در نظر بگیربم یعنی به عبارتی اقتصادیات بر درآمد اگر جامع و مانع نباشد و فقط بحث اقتصادیات بر سرمایه را در نظر بگیریم قطعا به دلیل هوشمندانه بودن رفتار اقتصادی مردم نقش خود را از یک بازار به بازار دیگر منتقل می نماید.

  • اجرای طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه در دولت فعلی عملی نخواهد شد

خسروی در انتها در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح در سال انتهای دولت فعلی صورت خواهد گرفت یا خیر؟ عنوان نمود: تا حدوی می توان گفت که این اتفاق ممکن نیست که در دولت فعلی رخ دهد حتی اگر این طرح در کمیسیون اقتصادی جامعه مطرح گردد به سبب آنکه اگر دولت می خواست اقتصادیات عایدی بر سرمایه را اجرا کند قبل ازآن باید یارانه دهک های پردرآمد جامعه را قطع می کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "77 درصد معاملات کشور سوداگرایانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "77 درصد معاملات کشور سوداگرایانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید