اشرف غنی: کشورهای منطقه سهم زیادی در تامین صلح افغانستان دارند

به گزارش وبلاگ استش، اشرف غنی در کنفرانس قلب آسیا گفت: افغانستان برای تامین امنیت و برقراری صلح به هماهنگی و پشتیبانی کامل منطقه و بین الملل احتیاج دارد.

اشرف غنی: کشورهای منطقه سهم زیادی در تامین صلح افغانستان دارند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان وبلاگ استش، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان که روز گذشته برای شرکت در هشتمین نشست وزرای امور خارجه قلب آسیا موسوم به فرایند استانبول به ترکیه سفر نموده است، به سخنرانی پرداخت.

غنی که در ابتدای این کنفرانس سخنان خود را شروع کرد، گفت: افغانستان جهت اصلی انتقال انرژی بوده و در یک قدمی اثبات این مسئله هستیم که این کشور قادر است انرژی را از مرکز به جنوب آسیا منتقل کند.

وی اضافه نمود: افغانستان بهترین مکان برای استفاده از انرژی های نوظهور است.

رییس جمهور افغانستان همچنین گفت: تروریسم در افغانستان موضوع بین المللی بوده و برای مبارزه با آن احتیاجمند همکاری منطقه ای هستیم.

غنی با اشاره به انجام عملیات های گسترده در افغانستان گفت: 96 درصد عملیات ها در این کشور از سوی نیروهای امنیتی این کشور انجام می گردد، و ما به مبارزه با فساد در این کشور متعهد هستیم و در 8 ماه گذشته تمام نیروهای نظامی ما از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تبدیل شده اند.

وی با بیان اینکه طی 2 سال گذشته تمام اقشار مختلف افغانستان یکصدا فریاد صلح خواهی سر داده اند، اعلام نمود: حکومت افغانستان به دنبال خودکفایی بوده و حضور جوانان و زنان در نهادهای دولتی نمونه ای از تغییرات است.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به طرح 7 ماده ای صلح از سوی دولت این کشور، ادامه داد: در این طرح پیشنهادات مردم افغانستان و جامعه جهانی در نظر گرفته شده است.

غنی همچنین از کوشش های ازبکستان، چین، روسیه و عربستان برای برقراری صلح در افغانستان قدردانی کرد.

وی ضمن قدردانی از زنان افغان برای حضور در جرگه مشورتی صلح، تاکید نمود که افغانستان به یک جرگه کوچک احتیاج دارد.

رییس جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مبارزات ما برای مقابله با مواد مخدر بسیار پیچیده بوده است. در این میان ایران و روسیه از قاچاق مواد مخدر رنج می برند.

غنی توضیح داد: در سپتامبر سال 2019، عاصم عمر، رهبر القاعده، در عملیاتی در هلمند کشته شد و تمامی افراد آن که اسیر و کشته شدند از اتباع بیگانه از جمله پاکستان بودند.

وی همچنین با اشاره به کشته شدن یک پزشک ژاپنی در افغانستان گفت: دکتر ناکامورا زندگی حدود 1 میلیون افغان را دگرگون ساخت.

غنی در هشتمین کنفرانس قلب آسیا در ترکیه گفت: تهدیدات این دهه از تروریسم، تجارت غیرقانونی بین المللی با مواد مخدر، جنایتکاری و مخالفت سیاسی مسلحانه است که همه اینها دارای ابعاد فراملی و همچنین ملی است.

وی ادامه داد: تحقق چشم انداز افغانستان برای تبدیل شدن به یک محور آسیا (قطب)، به نفع متقابل ما، تا حد زیادی به سایر کشورها بستگی دارد.

رییس جمهور افغانستان همچنین اعلام نمود: افغانستان نقش مهمی در رویکرد مشترک منطقه ای برای حفاظت از محیط زیست و بهره برداری از انرژی تجدیدپذیر دارد.

غنی گفت: ما در کوشش هستیم تا به خودکفایی برسیم و درآمد خود را در سال های اخیر افزایش داده ایم.

وی همچنین درباره توافق با طالبان نیز تاکید نمود: دستیابی به توافق در خصوص یک فرایند هماهنگ به پشتیبانی منطقه ای و بین المللی به رهبری دولت افغانستان احتیاج دارد.

ر

منبع: خبرگزاری فارس

به "اشرف غنی: کشورهای منطقه سهم زیادی در تامین صلح افغانستان دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی: کشورهای منطقه سهم زیادی در تامین صلح افغانستان دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید