عناب؛ میوه ای که آرام می نماید

به گزارش وبلاگ استش، عناب دارای اثرات آرام بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب و تقویت کننده معده، طحال و سیستم گوارشی استفاده می گردد.

عناب؛ میوه ای که آرام می نماید

به گزارش سلامت نیوز، سکینه کهنسال واجارگاه، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: عناب گیاهی چوبی با برگ های ساده، چهار تا پنج برگی، در لبه ها حامل کاسبرگ ها و گلبرگ ها است که غالبا تحلیل رفته اند. میوه درخت عناب شفت، کروی و یا بیضوی، به رنگ قرمز یا قهوه ای تیره دیده می شوند.

کهنسال واجارگاه ادامه داد: شاخه های جوان درخت عناب ابتدا سبز تیره و سپس به رنگ قرمز تیره در می آیند و این گیاه دارویی ابتدا در کشور چین و پس از آن درکشورهای هندوستان، افغانستان، پاکستان و ایران کشت شده است. عناب درختچه ای متوسط است که ارتفاع آن تا 10 متر نیز می رسد، میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی است، ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می خورد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ترکیبات موجود در عناب می توان به ساپونین ها، فلاونوییدها، موسیلاژ (لعاب)، مواد قندی، ویتامین های آ، ب 2 و ث، املاحی مانند کلسیم، فسفر و آهن اشاره نمود.

کهنسال واجارگاه ادامه داد: نتایج مطالعات نشان دادند که عناب دارای اثرات آرام بخش و ضد بدخلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب و تقویت کننده معده، طحال و سیستم گوارشی استفاده می گردد. همچنین در مطالعات مختلف بیان شده است که عناب خون را تصفیه نموده؛ باعث دفع سموم از بدن شده و از بروز مسائل قلبی جلوگیری می نماید.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین تعیین شده است که عناب، دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می سازد، بهترین منبع ویتامین C، میوه جات و سبزیجات تازه است. مقدار ویتامین C موجود در آن ها بستگی به شش فاکتور اصلی دارد که شامل؛ فراوری و شرایط آب و هوایی، مرحله رسیدن و موقعیت روی درخت، گونه و نوع میوه است.

کهنسال واجارگاه با بیان اینکه پارامترهای مورد استفاده برای فرآیند در محصولات مختلف، نوع بسته بندی، مدت زمان انبارداری و دماهای مختلف نگهداری است، توضیح داد: میوه عناب تازه از لحاظ تغذیه ای بسیار با ارزش بوده و در صنایع غذایی و داروسازی کاربرد بسیار دارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: عناب تازه نیز یکی از میوه هایی است که پس از برداشت به سرعت دچار افت کیفیت می گردد و علل اصلی این افت کیفیت در عناب در آنالیز های گوناگون به صورت افت وزن، تغییرات رنگ، نرم شدن، ایجاد سوراخ های سطحی، کاهش اسیدیته و همچنین کاهش مواد موثره ذکر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "عناب؛ میوه ای که آرام می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عناب؛ میوه ای که آرام می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید