خبرنگاران مهر می خواهد پلتفرم آنلاین ایجاد شفافیت و اعتمادسازی برای امور خیریه باشد

به گزارش وبلاگ استش، به نقل از پیوست؛ خبرنگاران مهر به عنوان پلتفرم آنلاین واسط بین مردم و موسسات معتبر خیریه، می خواهد نه تنها در انجام این امور خیریه شفافیت ایجاد کند بلکه از این طریق بین احتیاج و تامین تعادل برقرار کند.

خبرنگاران مهر می خواهد پلتفرم آنلاین ایجاد شفافیت و اعتمادسازی برای امور خیریه باشد

هرچند روینمودهای مختلفی در مورد انجام کارهای خیریه وجود دارد، اما نمی توان این مساله را نادیده گرفت که هرگاه عواطف انسانی مردم نسبت به مشکلاتی که در سطح اجتماع در جریان است جریحه دار شده و مردم مایل بوده اند، با هزینه های هرچند کوچک برای حل آسیب های اجتماعی قدمی بردارند. با این حال مساله اعتماد و شفافیت در این بین همواره یکی از چالش های اصلی بوده است.

به همین خاطر، وبلاگ استش اخیراً پلتفرمی راه اندازی نموده که ادعا می نماید با متصل کردن مردم به موسسات خیریه هدفش اعتمادسازی و ایجاد شفافیت است.

مصطفی شعبان پور، سرپرست واحد مسئولیت های اجتماعی وبلاگ استش، خروجی وبلاگ استش مهر را حاصل دو موضوع می داند و شرح می دهد: اول استراتژی مسئولیت اجتماعی وبلاگ استش بود که از دل حوزه های دارای اولویت این مجموعه پلتفرمی به نام وبلاگ استش مهر به وجود آمد و دوم درخواست ها و تماس های بسیار زیادی از سوی مردم و موسسات مردم نهاد بود که از ما انتظار داشتند به آنها یاری کنیم تا بتوانند مسئولیت و ماموریت خود را در جامعه به انجام رسانند.

شعبان پور می گوید: به همین علت ما تصمیم گرفتیم همان کاری را انجام بدهیم که در آن تخصص داریم؛ یعنی یک پلتفرم بسازیم و به جای اینکه وبلاگ استش وارد حوزه های نیکوکاری گردد، عملاً کار تخصصی خودش را انجام دهد و با توجه به اینکه وبلاگ استش بستری برای خرید کالا از فروشندگان معتبر است، از این بستر استفاده و کاربران را به موسسات نیکوکاری وصل کنیم.

فرایند یاری های داوطلبانه در این پلتفرم نسبتاً ساده است. کاربران می توانند با ورود به حساب وبلاگ استشی خود وارد وبلاگ استش مهر شوند و از بین هفت حوزه تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، خدمات اجتماعی، کارآفرینی و اشتغال، محیط زیست و حیوانات، مذهبی و فرهنگ وهنر در این پلتفرم موسسه مورد نظرشان را انتخاب نمایند.

پس از انتخاب، هر موسسه حداقل مبلغ یاری و نوع و تعداد کالاهای درخواستی را معین نموده است و کاربران می توانند کالای مورد نظر خود را از فهرست اعلام شده از وبلاگ استش برای موسسه خریداری نمایند. بعد از طی این فرایند مسئولیت وبلاگ استش مهر آغاز می گردد تا کالاهای خریداری شده از سوی کاربران را به دست موسسات برساند.

اهمیت اعتمادسازی

صحبت که به کارهای خیر و انسان محبت آمیز می رسد بحث اعتماد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که مطرح می گردد. گاهی مردم نگران اند پول و کالایی که قصد داشته اند صرف امور خیریه نمایند سرنوشت نامعلومی پیدا کند. حالا وبلاگ استش مهر می گوید با ایجاد پلتفرمی شفاف، هدفش بازگرداندن این اعتماد به مردم است.

سرپرست مسئولیت های اجتماعی وبلاگ استش معتقد است هزینه هایی که در این پلتفرم از سوی وبلاگ استش خرج می گردد، هزینه پردازش و ارسال کالا، حفظ زیرساخت ها و ایجاد فضایی شفاف است. او ادامه می دهد: یعنی همکاری وبلاگ استش با موسسات نیکوکاری در صورتی آغاز می گردد و ادامه می یابد که این موسسات مجوز اولیه لازم را داشته باشند و در اعتبارسنجی نمره قابل قبولی از شفافیت اقتصادی بگیرند تا وارد طرح شوند و کسی که به عنوان نیکوکار قصد ورود و مشارکت در این طرح را دارد، خیالش راحت باشد که یاری او تبدیل به سرویسی در جامعه خواهد شد.

او می گوید: اینکه هر فردی شماره کارت بدهد و برای کارهای خیریه پولی جمع کند یکی از موضوعاتی بود که ما با آن زاویه داشتیم و برداشت مان این است که جامعه تجربه های تلخی از چنین روینمودهایی دارد و اعتماد عمومی ضربه های بزرگ جبران ناپذیری خورده است. در نتیجه کوشش ما این است که کارهای خیریه به حالتی تبدیل شوند که قابل رصد باشند و بتوان آنالیز کرد که سرمایه های جمع شده چه روندی را طی می نمایند.

شعبان پور اضافه می نماید: موسساتی که روی پلتفرم وبلاگ استش مهر هستند موظف به ارائه گزارش فصلی اند تا نشان دهند با کالاهایی که برایشان ارسال شده چه نموده اند و چه سرویس هایی به جامعه ارائه داده اند.

تعادل بین احتیاج و تامین

به گفته شعبان پور، تعادل دیگری که وبلاگ استش مهر برقرار نموده تعادل بین احتیاج و تامین است: ایجاد این تعادل از این لحاظ لازم است که اگر بحرانی پیش آید، یک کالا زیاد از حد تامین نگردد و یک کالا کم، و این نبود تعادل باعث اختلال در سرویس دهی نگردد؛ به همین علت است که ما بر اساس احتیاج کالاها را تامین می کنیم.

او شرحات خود را این طور به سرانجام می رساند: از زمان اعلام رسمی این طرح یعنی حدود یک ماه پیش تا به امروز بیش از سه هزار نفر در این طرح مشارکت داشته اند و بالغ بر 546 میلیون تومان کالا خریداری و تامین شده است. با توجه به اینکه ما این موضوع را تنها روی رسانه های خودمان اطلاع رسانی کردیم، این استقبال خوبی است و به مرور با اعتمادسازی ای که در این بستر انجام می گردد و انتشار گزارش موسسات، پیش بینی می کنیم که این استقبال بیشتر و بهتر گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "خبرنگاران مهر می خواهد پلتفرم آنلاین ایجاد شفافیت و اعتمادسازی برای امور خیریه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مهر می خواهد پلتفرم آنلاین ایجاد شفافیت و اعتمادسازی برای امور خیریه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید