فیلم اخبار دنیا؛ تام هنکس در وسترنی تماشایی

به گزارش وبلاگ استش، فیلم سینمایی اخبار دنیا (News of the World) که از امروز اکران خود را در سینماهای آمریکا شروع نموده در مجموع با رضایت منتقدان انگلیسی زبان همراه بوده است.

فیلم اخبار دنیا؛ تام هنکس در وسترنی تماشایی

اخبار جهان را پل گرینگرس جلوی دوربین برده و تام هنکس در کنار هلنا زنگل بازیگران اصلی این فیلم اند.

اخبار جهان که براساس رمانی به همین نام نوشته پولت جیلز ساخته شده یازدهمین فیلم کارنامه کاری پل گرینگرس است؛ گرینگرس که سابقا روزنامه نگار بوده بیشتر برای کارگردانی سه فیلم از مجموعه فیلم های بورن (Bourne) یعنی فزونی بورن (The Bourne Supremacy)، اولتیماتوم بورن (The Bourne Ultimatum) و جیسون بورن (Jason Bourne) شناخته می گردد.

با توجه به شهرت تام هنکس احتمالا شرح بیشتر درباره او ضروری به نظر نرسد اما بازیگر دیگر فیلم یعنی هلنا زنگل 12 ساله پیش از این در فیلم آلمانی خرابکار سیستم (System Crasher) به ایفای نقش پرداخته بود.

اخبار جهان یک درام وسترن است درباره یک کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکا که موافقت می نماید یک دختر نوجوان را به دست بستگانش برساند. آن ها برای رسیدن به مقصد و جایی که بتوان نام خانه روی آن گذاشت باید با هم صدها کیلومتر سفر نمایند و با مخاطرات بسیاری روبه رو شوند.

  • سگ تازی تام هنکس را فیلم نامه نویس کرد

جدیدترین فیلم پل گرینگرس توانست رضایت منتقدان را تا حدود زیادی جلب کند. فیلم در وب سایت متاکریتیک از مجموع 29 نقد نمره متای 73 گرفته که حاصل 26 نقد مثبت، 2 نقد میانه و 1 نقد منفی است.

همچنین فیلم از مجموع 106 نقد ثبت شده در وبسایت راتن تومیتوز رضایت 87 درصد منتقدان را به همراه داشته است.

عمده نقدها بر یکی از مهم ترین نقاط فیلم یعنی رابطه میان دو شخصیت اصلی (مرد پابه سن گذاشته و همراه نوجوان او) تمرکز دارند. در واقع عموم نقدهای مثبت از این رابطه تمجید نموده و بازی های هر دو بازیگر اصلی را ستوده اند در حالی که بعضی نقدهای کمتر تحسین آمیز با نگاهی متفاوت به این ارتباط انسانی، پویایی و تعامل میان دو شخصیت را دچار بعضی مسائل ارزیابی نموده اند.

در ادامه به آنالیز بیشتر تعدادی از نقدهای نوشته شده درباره فیلم سینمایی اخبار جهان می پردازیم.

گزیده نقدهای فیلم اخبار جهان

هالیوود ریپورتر / دیوید رونی

امتیاز: 90 از 100

اخبار جهان یک وسترن حماسی است نگاه عمیق و صمیمانه اش یادآور وسترن هایی چون جویندگان (The Searchers) و شهامت واقعی (True Grit) است؛ فیلمی که در آن تام هنکس یکی از بهترین بازی هایش را از زمان حضور در کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips) فیلم دیگر همین کارگردان، ارایه می دهد.

می گردد ادعا کرد اخبار جهان از زوایای متعددی نوعی ریسک برای کارگردان اثر بوده چرا که او بیشتر برای اکشن های پرجنب وجوش شناخته شده اما در این فیلم کوشش نموده وارد حوزه ساخت آثار نسبتا فاخر گردد.

البته این نکات باعث نمی گردد فیلم احساسات برانگیز نباشد؛ در واقع با درامی روبه رو می شویم که با احساساتی شگفت انگیز ساخته شده با داستانی تأمل برانگیز که بدون تعجیل روایت می گردد و در عین حال از بخش های درگیرنماینده و پرتعلیقی تشکیل شده است.

گرچه فیلم از نظر تاریخی دوره ای متعلق به 150 سال قبل را روایت می نماید اما در دوره ای که ایالات متحده آمریکا شکاف های ملی تلخی را حس می نماید، طنینی تسکین دهنده دارد.

فیلم داستان دو انسان را روایت می نماید که خانواده هایشان از هم پاشیده، شرایط محیطی آن دو را به هم نزدیک می نماید و با آشکار شدن احساس فقدان در آن ها که حسی مشترک است جوانه های اعتماد میان شان شروع به رویش می نماید.

اخبار جهان به شکل بی اندازه ای از ارتباط پویای میان کاپیتان جفرسون کایل کید (با بازی تام هنکس) و یوهانا لئونبرگر (با بازی هلنا زنگل) بهره می برد؛ زنگل که نقش یوهانا را بر عهده دارد استعداد جدیدی است که توانمندی او سال گذشته در فیلم خرابکار سیستم کشف شد و در این اثر نقش یک دختر مهاجر آلمانی 10 ساله را بازی می نماید که از 6 سال قبل پس از کشته شدن والدینش، توسط یک قبیله سرخپوست عظیم شده.

بازی هنکس هم در فیلم کاملا باورپذیر است و نقش متناسبی به او داده شده چرا که در کارنامه کاری خود تعداد قابل توجهی از نقش های چنین مردان موجه و نجیبی را ایفا نموده. اما در کنار این ها پرروح بودن و نوعی اندوه در کنار یک عطوفت ذاتی که در شاکله شخصیت کاپیتان موج می زند باعث شده که تماشای نقش آفرینی هنکس برای مخاطب لذت بسیاری را به همراه داشته باشد.

اسکرین دیلی / فیو ن نوالا هالیگان

امتیاز: 80 از 100

پل گرینگرس کارگردان بریتانیایی به همراه تام هنکس بازیگر فیلم اولین وسترن مشترکشان را جلوی دوربین برده اند؛ اثری کلاسیک که با مهارت پرداخت شده اما از طرفی به شکل غافلگیرنماینده ای هم برون ریزی های عاطفی خاص خود را ایجاد می نماید.

البته با در نظر داشتن پیش زمینه کارگردان و این نکته که او سابقه ساخت آثار مجموعه بورن را دارد ممکن است آن قدرها هم از دیدن این اثر سینمایی که به نوعی جویندگانِ واژگون شده شباهت دارد تعجب نکنیم. فیلمی که فضای کلی و بستر جریان داستانش هم با وجود روایت در سال 1870 به شکلی ساخته شده که یادآور مسائل امروز است.

در واقع آنچه درباره فیلم اخبار جهان غیرمنتظره است و در عین حال به زیبایی به وسیله فیلم برداری داریوش وولسکی و طراحی صحنه دیوید کرنک به چشم می آید همین نکته است که چطور یک وسترن با شکل و شمایل قدیمی ممکن است معاصر و مربوط به امروز به نظر برسد.

جاه طلبی نهایی فیلم نامه این است که بتواند مخاطبان را از میان ترس و وحشت های زمانه به سوی چشم انداز یک آینده بهتر راهنمایی کند. اگر در نظر بگیریم که چنین هدفی را دست کم نتوان برای خود آمریکا عملی کرد؛ به هر حال مسائلی که در سال 1870 می بینیم هنوز هم پابرجا مانده اند، احتمالا به همین دلیل تگزاس آن موقع تا به این اندازه برای مخاطب امروزی قابل شناسایی است. اما کارگردان کوششش را به کار می بندد تا دست کم زوج مرکزی فیلمش را به نوعی رستگار کند و پایانی را پیش چشم مخاطبان ترسیم کند که در آخرین لحظات سال 2020 به آن احتیاج دارند.

ایندی وایر / دیوید ارلیخ

امتیاز: 75 از 100

گرینگرس را با دوربین روی دست لرزان و کوشش برای ساخت اکشن های واقع گرایانه که نوعی بی نظمی و هرج و مرج نشاط آور و البته گاهی هم آزاردهنده و تهوع آور را ایجاد می نمایند می شناسیم؛ سابقه ای که شاید تناسب چندانی با عظیمترین ژانر سینمای آمریکا یعنی ژانر وسترن نداشته باشد.

فیلم که اقتباسی است از رمان پولت جیلز داستان دو روح گم شده را در یک سفر جاده ای روایت می نماید؛ دو روح گمشده که تقلا می نمایند خود را از خاطرات خویش رها نمایند و راهی برای کامل کردن خود بیابند.

هنکس و زنگل با چنان مهارتی دو شخصیت اصلی فیلم را تجسم بخشیده اند که اخبار جهان قادر است به راحتی از بسیاری کلیشه های رایج که در راه دوستی دو انسان چنین ناهمگون پدید می آید، عبور کند. در دورانی که به نظر می رسد هر آمریکایی از دیگری هراس دارد، این دو قادرند بر پایه نوعی بی ریشگی مشترک رابطه ای بنا نمایند؛ دو انسانی که هر دو پی خانه ای می گردند که بتوانند در آن استقرار یابند حتی اگر نتوانند به روشنی بگویند چنین خانه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

ورایتی / پیتر دبروج

امتیاز: 50 از 100

تام هنکس از آن دست بازیگرانی است که می گردد درباره اش پذیرفت حتی اگر از روی یک دفترچه تلفن هم شروع به خواندن شماره ها و متن ها کند قادر است مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد. همکاری مجدد هنکس و پل گرینگرس برای ساخت وسترن اخبار جهان این تئوری را به بوته آزمایش گذاشته است.

هنکس نقش یک کهنه سرباز جنگ داخلی و یک خبرخوان را بازی می نماید؛ مردی که در سراسر تگزاس سفر می نماید تا اخبار مملکت را به شهرها و روستاهای کوچک تشنه اتفاقات جدید برساند. اخباری متنوع از تجدید نظر در سیاست ها تا اعتصاب معدنچی ها. اخباری که البته از نظر جذابیت از خواندن همان دفترچه تلفن مذکور جذابیت بیشتری ندارند اما برای مردم شهرها و روستاهای کوچک حسابی جذاب است.

به طور کلی شغل خبرخوان که گویی آن موقع همان نقش رسانه در روزگار مدرن را ایفا می نموده موقعیت جالب توجهی است؛ بویژه در مقایسه با این روزها. در آن دوران پوشش خبری 24 ساعته در 7 روز هفته ابدا موضوعی بدیهی نبوده. در عین حال توجه به مقاصد و منافع سیاسی و جناحی هم به عنوان یک اصل اساسی در تحلیل رسانه ها از جانب مخاطبان چندان جلب توجه نمی کرد.

با این وجود فیلم سرمایه گذاری چندانی روی شغل عجیب کاپیتان کید نمی نماید و تمرکز بیشترش به عنوان یک فیلم جاده ای سرراست روی رابطه مرد با دختر نوجوانی است که همراه سفرهای او است.

به نظر می رسد فیلم در نقطه تقاطع میان دو فیلم قدیمی با بازی جان وین واقع شده است؛ جویندگان و شهامت واقعی. در اولی وین نقش یک کهنه سرباز را بازی می نماید که میخواهد برادرزاده اش دبی را از شر سرخ پوستان کومانچی نجات دهد و سپس در می یابد دبی به نوعی سندروم استکهلم (پدیده ای روانی که در آن گروگان حس همدلی با گروگان گیر پیدا می نماید) دچار شده و تمایل چندانی برای بازگشت به جامعه سفیدپوستان ندارد.

در فیلم دوم وین نقش یک مارشال ایالتی که او هم کهنه سرباز جنگ داخلی بوده را بازی می نماید که توسط دختری نوجوان استخدام می گردد تا انتقام قتل پدرش را بگیرد.

هر دو این مثال ها نقاط قابل ارجاع امیدوارنماینده ای برای فیلم به حساب می آیند اما هنکس به دلیل ویژگی های ذاتی اش قادر نیست همان نقشی را بازی کند که جان وین در این آثار داشت؛ هنکس دوست داشتنی تر و از نظر اخلاقی آقامنش تر از این حرف هاست که اجازه بدهد دست کم در ابتدای فیلم باور کنیم به عنوان یک انسان تنهای آسیب دیده از پذیرفتن مسؤولیت رساندن این نوجوان ناسپاس به دست فامیل هایش ناراحت و عاصی شده است.

در واقع برای باورپذیری کلیت رابطه میان دو بازیگر باید بپذیریم که در ابتدا هر دو ترجیح می دادند تنها باشند و خلوتشان مخدوش نگردد. زنگل در ابتدا به قدر کافی لجباز و آزاردهنده به نظر می رسد اما هنکس از همان شروع همچون پدری است با آغوشی باز و پذیرنده؛ امری که باورپذیری تحولات رابطه را مشکل می نماید.

اسلنت / چاک بوون

امتیاز: 38 از 100

تام هنکس در فیلم اخبار جهان دقیقا حضوری شبیه به فیلم سگ تازی (Greyhound) دارد؛ در آن فیلم هنکس بیش از آنکه به شخصیتی درون فیلم شباهت داشته باشد به یک نمونه کامل و شعاری از همدلی پولادین آمریکایی در میدان نبرد شبیه بود که بیشتر به کار تبلیغ سربازگیری برای نیروی دریایی می آمد.

حال هنکس در وسترن کسالت بار، یکنواخت و موعظه آمیز پل گرینگرس هم حضور مشابهی داشته است.

هنکس نقش کاپیتان جفرسون کایل کید را بازی می نماید؛ یک کهنه سرباز پابه سن گذاشته که به وسیله سفر و خواندن روزنامه برای روستایی ها اموراتش را می گذارند. فیلم در سال 1870 می گذرد و ایالات متحده تحت تأثیر تبعات جنگ داخلی و تنش میان ارتش و سرخپوست ها آشفته است.

ماجرای فیلم در جنوب می گذرد؛ عمدتا در تگزاس و کید پیش از این در صف نیروهای ایالات مؤتلفه آمریکا (مجموعه ای از یازده ایالت جنوبی) جنگیده است. این نکته یکی از جزئیات مسأله دار فیلم است که گرینگرس و فیلم نامه نویس از خیر سر و شکل دادن بیشتر داستان بر مبنای آن گذشته اند.

هنگامی که کید داستان های دولت جدید فدرال را برای شهروندان جنوبی می خواند آن ها را به خشم می آورد. اما خود کید، قهرمان ما درباره این ماجراها چه فکر می نماید؟ آیا او واقعا و عمیقا به ایالات مؤتلفه و آرمان هایش باورمند بود یا خلاف اراده اش وارد جنگ شد؟ و اگر ایده دوم درست باشد آیا از این رنجیده نمی گردد که مردم را با ایدئولوژی سرگرم کند که به شکل غیرمستقیم زندگی اش را ویران نموده است؟

کید در تمام طول فیلم نسبت به این مسائل چهره ای بی تفاوت دارد، سعی می نماید صلح و آشتی برقرار باشد که البته منطقی است اما به مخاطب شواهد بسیار اندکی می دهد که فلسفه شخصی اش چیست و چگونه بر زندگی اش تأثیر گذاشته است.

در واقع همه آنچه از کید می دانیم این است که آدم خوبی بوده و کسب و کار و همسرش را در جنگ از دست داده. چنین کوله باری از گذشته البته تعداد بی شماری از مردان و زنان را از پا درآورده اما کید در سفرهایش از شهری به شهر دیگر، خواندن داستان ها و دیدار دوستانش به ندرت چیزی از این کوله بار گذشته بازتاب می دهد. هنکس و گرینگرس به شکل مبهمی قصد دارند نشان دهند مخزن اندوه شخصیت اصلی تحت سبک زندگی راهب وار او کنترل شده است اما این اشارات ضمنی بیشتر به این کار می آید که سازندگان اثر به این بهانه از غنی کردن شخصیت اصلی و عمق بخشیدن به آن طفره بروند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "فیلم اخبار دنیا؛ تام هنکس در وسترنی تماشایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم اخبار دنیا؛ تام هنکس در وسترنی تماشایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید