صادرات 5 میلیارد دلاری ایران به عراق طی هفت ماه

به گزارش وبلاگ استش، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب که عراق 27 درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است، گفت: این کشور بالاتر از چین در صدر بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته است.

صادرات 5 میلیارد دلاری ایران به عراق طی هفت ماه

فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ارزش وزنی صادرات ایران به عراق طی هفت ماه 17 میلیون و 600 هزار تن بوده است، گفت: در این مدت، عراق با سهم 27 درصدی از مجموع صادرات ایران، بالاتر از چین در صدر بازارهای صادراتی ایران نهاده شد.

وی اضافه کرد: آنالیز ها نشان می دهد در این مدت پس از عراق، در فهرست مهم ترین بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران، چین با چهار میلیارد و 400 میلیون دلار و سهم 24 درصدی در رتبه دوم، امارات با 2 میلیارد و 200 میلیون دلار و سهم 12 درصدی در رتبه سوم، ترکیه با یک میلیارد و 500 میلیون دلار و سهم 8.2 درصدی در رتبه چهارم، افغانستان با یک میلیارد و 300 میلیون دلار و سهم 7.3 درصدی در رتبه پنجم اهداف صادراتی کشور قرار داشته اند.

پیلتن گفت: مقایسه فرایند صادرات ایران به عراق طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده رشد 26 درصدی در وزن است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: علاوه بر گاز و برق، انواع کالا مانند میله های آهنی، گوجه فرنگی، کاشی و سرامیک، هندوانه تازه، کولرهای آبی، رب گوجه فرنگی، قطعات توربین های بخار، پنیر و بیسکویت نیز جزو مهم ترین اقلام صادراتی ایران به عراق محسوب می شوند.

وی تأکید کرد: کشورهای ترکیه با حدود 26 درصد، چین با 25 درصد، کره جنوبی با حدود 6 درصد، هند با پنج درصد و آمریکا با حدود چهار درصد سهم از بازار عراق، رقبای جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق محسوب می شوند.

به گزارش ایرنا، عراق سالانه حدود 90 میلیارد دلار صادرات و حدود 32 میلیارد دلار واردات از دنیا دارد. مهم ترین کالاهای وارداتی این کشور گندم، برنج، روغن، شکر، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و مخابراتی و مهم ترین صادرات آن نیز نفت خام، فرآورده های شیمیایی، بعضی مواد غذایی و حیوانات زنده است.

در هفت ماهه نخست سال جاری حجم صادرات بالغ بر 85 میلیون تن بود و ارزش کل تجارت خارجی کشور به 38 میلیارد و 278 میلیون دلار رسید.

سهم صادرات از کل تجارت خارجی 65 میلیون و 573 هزار تن به ارزش 18 میلیارد و 238 میلیون دلار و سهم واردات 19 میلیون و 332 هزار تن به ارزش 20 میلیارد و 40 میلیون دلار بود که از کل واردات در این مدت 13.8 میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "صادرات 5 میلیارد دلاری ایران به عراق طی هفت ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 5 میلیارد دلاری ایران به عراق طی هفت ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید