راهکارهایی ساده برای خداحافظی با قاعدگی دردناک

به گزارش وبلاگ استش، قاعدگی دردناک (Dysmenorrhea) یکی از مسائل رایج در میان زنان بالغ است. این رخداد که در دوره عادت ماهانه در زنان رخ می دهد می تواند باعث درد ملایم تا درد بسیار شدید در زنان گردد. از علائم رایج آن احساس درد شدید در ناحیه شکم، لگن، کمر و پشت و داخل ران است. این موضوع همچنین می تواند باعث اسهال و یا شل شدن مدفوع گردد.

راهکارهایی ساده برای خداحافظی با قاعدگی دردناک

دلیل قاعدگی دردناک ریشه در انقباض شدید عضلات رحم و در نتیجه مسدود شدن عروق این ناحیه دارد. با مسدود شدن عروق رحم، اکسیژن رسانی به این ناحیه متوقف شده و فرد احساس درد می نماید. متخصصان تغذیه توصیه می نمایند با مصرف بعضی مواد غذایی می توان از قاعدگی دردناک و از برهم خوردن چرخه عادت ماهیانه جلوگیری کرد. در این گزارش به معرفی بعضی از این مواد غذایی می پردازیم.

1- اسید چرب امگا 3

اسید چرب امگا 3 می تواند به کاهش التهاب در بدن یاری کند و باعث قابل تحمل تر شدن درد قاعدگی در زنان گردد. دانشمندان در یک مطالعه در سال 2012 بر روی دختران 18 تا 22 ساله تاثیر مصرف امگا 3 بر روی درد قاعدگی را مورد آنالیز قرار دادند. شواهد نشان داد دخترانی که در رژیم غذایی خود از امگا 3 استفاده نموده بودند به میزان قابل توجهی از درد قاعدگی شان کاسته شد. همچنین این دختران در طول قاعدگی از قرص مسکن ایبوپروفن به میزان کمتری استفاده کردند.

از مواد غذایی دارای اسید چرب امگا 3 می توان به ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین، تخم کتان و روغن آن، دانه های چیا، گردو، روغن کانولا و بعضی لبنیات مانند ماست و شیر اشاره نمود.

2- آهن

قاعدگی در زنان منجر به از دست دادن خون و در نتیجه کاهش سطح آهن بدن می گردد. تحقیقات نشان داده است زنانی که دارای دوره قاعدگی شدید هستند احتمال ابتلا به کم خونی در آن ها به میزان چشمگیری افزایش می یابد. این زنان نسبت به زنانی که دارای دوره قاعدگی ملایمی هستند آهن بیشتری از دست می دهند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد زنانی که آهن زیادی به وسیله مصرف مواد غذایی دریافت می نمایند نسبت به زنان دیگر کمتر دچار علائم شدید قاعدگی و درد می شوند.

مواد غذایی سرشار از آهن شامل گوشت، جگر گاو، حبوبات و عدس، اسفناج، ساردین و شکلات تلخ است. بهتر است زنان نه تنها در دوره قاعدگی، بلکه در تمامی طول سال مواد غذایی دارای آهن را به طور مستمر در رژیم غذایی خود قرار دهند.

3- کاهش مصرف سدیم

کاهش مصرف سدیم (نمک خوراکی) می تواند به کاهش نفخ و تورم قاعدگی در زنان یاری کند. در این حالت حبس مایعات در بدن و ناتوانی در دفع آن، باعث ایجاد تورم در اندام ها و ناراحتی فرد می گردد. یک مطالعه در سال 2019 در آمریکا نشان داد افزایش مصرف نمک در زنان می تواند میزان تورم قاعدگی را افزایش دهد.

مرکز بیماری های قلبی آمریکا اعلام نموده است به طور کلی نباید مردم بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز مصرف نمایند. پایین نگه داشتن سطح سدیم بدن می تواند در مدیریت و کاهش تورم در دوره قاعدگی یاری کند.

متخصصان می گویند در کنار مصرف مواد غذایی مفید، بعضی مواد غذایی نیز وجود دارند که زنان نباید در دوره قاعدگی آن ها را مصرف نمایند. همانطور که بعضی از مواد غذایی می توانند طول دوره قاعدگی را برای زنان تسهیل و قابل تحمل نمایند، بعضی مواد غذایی دیگر می توانند به سخت تر شدن این دوره منجر شوند.

از جمله مواد غذایی که می تواند فرآیند التهاب رحم و یا تورم قاعدگی را شدت دهد می توان به غذا های فرآوری شده (مانند چیپس، همبرگر، سوسیس و کالباس)، مواد غذایی سرشار از شکر یا سدیم، غلات ناکامل (مانند آرد سفید) و مواد غذایی که می تواند باعث فراوری گاز در بدن گردد (مانند گل کلم و جوانه بروکسل) اشاره نمود.

متخصصان می گویند در کنار باید ها و نباید های غذایی، زنان باید توجه زیادی به چرخه قاعدگی خود داشته باشند. با آنکه بسیاری از اتفاق های دوره قاعدگی طبیعی هستند، اما اگر شرایط زیر را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید:

1- خونریزی پس از رابطه جنسی

2- برهم خوردن دوره قاعدگی

3- دیده شدن لکه و یا خون ریزی در میان دو دوره قاعدگی

4- خون ریزی شدید و بیش از حد معمول

5- خون ریزی که بیش از 7 روز به طول بیانجامد.

6- درد های بسیار شدید و یا دردی که حتی پس از مصرف دارو های مسکن ادامه داشته باشد.

متخصصان زنان و زایمان تاکید دارند داشتن رژیم غذایی سالم می تواند در بسیاری از زنان باعث کاهش درد های قاعدگی گردد و یا دستکم این دوره را برای آن ها قابل تحمل کند. با این حال، زنان همواره باید با پزشک درباره برهم خوردن فرایند دوره قاعدگی و نیز درد های شدید این دوره مشورت نمایند. متخصصان می توانند با راه حل های دارویی، از درد زنان در این دوره بکاهند.

منبع: همگردی

به "راهکارهایی ساده برای خداحافظی با قاعدگی دردناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی ساده برای خداحافظی با قاعدگی دردناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید