امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه فراهم شد

به گزارش وبلاگ استش، علیرضا پیمان پاک گفت: مقدمات کار برای عضویت دائمی در اتحادیه مالی اوراسیا شروع شده، ولی این فرایند بین یک تا یک و نیم سال طول می کشد. در این مدت موافقت نامه فعلی تمدید می گردد.

امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه فراهم شد

وقتی زیرساخت فراهم نیست، الحاق به پیمان ها چالش ساز می گردد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه نمود: نکته مهم در پیمان های مالی و تجاری این است که اگر زیرساخت ها و پیش احتیاج های اجرای پیمان پیش بینی و فراهم نگردد، پیمان نه تنها فایده ای ندارد بلکه چالش ساز نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در ابتدای برقراری پیمان اوراسیا، تعرفه یک کانتینر سیب 2 هزار دلار بود که هزار دلار کم شد، اما به علت عدم تمهیدات زیرساختی از جمله لجستیک قیمت کانتینر 2 برابر شد؛ یعنی هزار دلار کاهش هزینه تعرفه داشتیم، اما از آن طرف به علت فراهم نکردن زیرساخت ها، 3 هزار دلار افزایش هزینه حمل داشتیم.

معاون وزیر صمت گفت: بنابراین زیرساخت ها باید به صورت جامع دیده گردد تا پیمان های مالی و تجاری به نتایج مورد نظر برسند.

امکان گشایش ال سی بین بانک های ایران و روسی فراهم شد

وی به اقداماتی که در راستا تسهیل تجارت با آسیای میانه و روسیه صورت گرفته یا در حال اجرا است، اشاره نمود و گفت: رایزن های بازرگانی کشورمان را مکلف نموده ایم که راستا دریایی ایران-روسیه را فعال کند. ضمناً در حال فعال سازی راستا ارمنستان هستیم.

پیمان پاک گفت: در حال حاضر سیستم بین بانکی دو کشور بین ایران و روسیه را نیز راه اندازی نموده ایم و یکی از بانک های روسیه با بانک توسعه صادرات ایران سیستم تسویه ارزی دو جانبه شبیه سوئیفت راه انداخته اند که کاملاً روبلی است و ارتباطی با تحریم ها ندارد و همه تجار در حال استفاده از آن هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: مهم ترین فاکتور غیر از انتقال ارز، بحث گشایش ال سی است؛ وقتی تاجری قصد تجارت و انعقاد قرارداد با طرف روسی را داشته باشد احتیاج به تضامینی دارد. وقتی ال سی نباشد این موضوع شدنی نیست. در حال حاضر این زیرساخت فراهم شده و این دو بانک ایرانی و روسی ال سی باز می نمایند.

وی اضافه نمود: ما در پی تکثیر همین مساله هستیم. 900 بانک در روسیه وجود دارد که بخش عمده آن ها با اتحادیه اروپا و آمریکا ارتباطی ندارند و آماده همکاری با ما هستند. منتهی یک عزمی می طلبد که این ظرفیت فعال گردد. بعلاوه از این نوع ظرفیت ها در کشور های دیگر از جمله هند و پاکستان نیز وجود دارد که باید آن ها را فعال کنیم.

معاون وزیر صمت تاکید نمود: اگر هدف گذاری کنیم و بر اساس اهداف تبیین شده، سیاست گذاری نموده و حرکت کنیم، می توان گفت که پیمان های مالی به نتیجه می رسند. نکته مهم این است که در صورت استفاده صحیح، به وسیله پیمان های مالی و تجاری می توان تحریم ها راخنثی کرد و تأثیر آن را بر اقتصاد کشور کاهش داد.

منبع: شبکه خبر

منبع: تجارت نیوز

به "امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان گشایش ال سی بین ایران و روسیه فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید